۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴

محمد شفیع:

رویت هلال ماه شوال غروب چهارشنبه ممکن نیست

رویت هلال ماه شوال غروب چهارشنبه ممکن نیست

گرگان - خبرگزاری مهر: یک مدرس علم نجوم دانشگاه و عضو کمیته ستاد استهلال گلستان گفت: رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر محمد شفیع پیش ازظهر سه شنبه در جلسه شورای استهلال مناطق قومی گلستان گفت: براساس محاسبات، هلال ماه جدید قمری در ساعت 1 و 38 دقیقه بامداد چهارشنبه به افق منطقه درازنو متولد می شود و به دلیل موقعیت ماه و با توجه به عرض دایره البروجی منفی رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه امکان پذیر نیست.
 
وی افزود: از آنجائیکه در روز چهارشنبه ماه زودتر از خورشید غروب می کند، رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه امکان پذیر نخواهد بود.
 
عضو کمیته علمی ستاد استهلال استان گلستان تصریح کرد: رویت هلال ماه در بین ساعات 3 الی 5 بعدازظهر چهارشنبه دور از دسترس نیست، اما رویت آن بعد از غروب آفتاب همان روز به دلیل هم ارتفاع نبودن ماه با خورشید در هیچ کشور اسلامی امکان پذیر نمی باشد.
 
وی اظهار داشت: در عصر روز پنجشنبه ارتفاع ماه نسبت به خورشید در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و رویت ماه شوال در غروب روز پنجشنبه به مدت نیم ساعت در استان گلستان میسر خواهد بود.
 
محمدشفیع، افزود: این محاسبات جنبه علمی دارد و در خصوص اعلان عید اذن ولی فقیه لازم است.
 
رئیس فتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان های گلستان و گیلان نیز گفت: این ستاد با هدف هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در خصوص اعلام عید سعید فطر تشکیل شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین علی خیرخواه با بیان اینکه براساس نظر علمای شیعه و سنی رویت هلال ماه شوال برای اعلام عید شرط است، تصریح کرد: براساس فتوای امام راحل چنانچه رویت هلال ماه در مناطقی به دلیل وجود موانع مانند ابر میسر نباشد، به شرط وجوب حلول ماه در مناطق هم افق حکم رویت در آن مناطق نیز صادر می شود.
 
وی افزود: از سوی دفتر مقام معظم رهبری، 160 گروه رصد در مناطق مختلف کشور استقرار یافته و حلول ماه شوال را با پیشرفته ترین تجهیزات رصد خواهند کرد.
 
اتحاد و همدلی در عید فطر
 
خیرخواه ادامه داد: در صورت مشاهده هلال ماه شوال، باید با رعایت موارد اثبات شرعی به دفتر مقام معظم رهبری و یا نمایندگان معظم له دراستان ها اعلام شود.
 
وی، با اشاره به اینکه در ایام موسم حج مسلمین اقتدار و وحدت خود را در مقابل دیدگان همگان به نمایش می گذارند، اظهار امیدواری کرد: در این عید سعید، اتحاد و همدلی همه مذاهب اسلامی به منصه ظهور خواهد رسید.
 
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان های گلستان و گیلان، با تبریک آغاز کار دولت اعتدال و امید نیز گفت: دولت یازدهم با دعای خیر ملت و تنفیذ حکم از سوی مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرد و امیداوریم این دولت منشاء خدمات برای ملت بزرگ ایران باشد.
کد خبر 2111240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha